1 augustus

1 augustus 2016 - Gilău, Roemenië

De wekker gezet want we willen twee dingen doen: naar de kloof en naar de zoutmijnen. Eerst naar de kloof. Via snelweg, provinciale weg en een steile afsluitende weg geparkeerd bij de kloof. Er zijn wat eet en drinktentjes die voorbereid worden op de toeristenstroom die ongetwijfeld zal komen. Wij zijn lekker op tijd. Het is drukkend weer. We hebben lange broeken en fleecevesten bij ons alsmede voldoende water. Het is lekker wandelen in de kloof, schaduwrijke tocht langs de rivier/ het riviertje. Af en toe zon. Alle extra kleding bleek niet nodig te zijn. ....We moeten een aantal bruggetjes over. Sommige schommelen behoorlijk. Boven in de kloof aangekomen Ien we coca cola parassols, mooi denken we! We hebben wel een drankje verdiend! Helaas is het etablissement dicht. Dus maar gewoon water gedronken net als de schaapskudde aan de andere kant v d rivier. Ook lekker. Bij terugkomst uit de kloof even wat gesnackt bij een vd tentjes. Een persoonsmaaltijd blijkt ruim genoeg voor twee. Aansluitend naar de zoutmijnen alwaar onder de grond ook een pretpark aangelegd is. Het is een gekkenhuis van op allerlei manieren geparkeerde auto's in de buurt v d mijn. We vinden een parkeerplek bij de ingang maar we aarzelen. Wat een toeristisch gedoe boven gronds als dat een voorbode is!? Kortom we doen het niet. Via kaufland (even boodschappen doen) gaan we ipv over de snelweg, toeristisch terug. Hanneke heeft een mooie route bedacht. Soms mooie weg soms enorm diepe kuilen en gaten. Daar moet je niet inkomen! Al laverend lukt het de meeste kuilen te ontwijken. Op een kleintje na dan. Scheldend let ik nog beter op. Af en toe hebben we zware regen en dan is het weer droog; ook plekken waar het niet geregend heeft. Onweer en bliksem in de verten en dan weer dichtbij. Ineens een stuk weg dat helemaal overspoeld is door regenwater. Auto' s zoeken hun weg, kuilen en die zijn er veel op deze, weg, zijn niet zichtbaar. Wat te doen? Ik besluit wat tegenliggers via lichtsignaal  duidlijk te maken dat zij eerst mogen. Kan ik mooi kijken of het ze lukt en welke route ze volgen. Zo te zin gaat het, dus wij er ook door heen. Het bliksemt veel met grote klappen vlakbij, zie foto's. Hoe zal het op de camping zijn? Als we de caravan zien moeten we eerst even lachen: helemaal onder de bladeren. Eenmaal uitgestapt zin we dat een zijkant erg onder vuur v hagelstenen heeft gelegen. En het dak waarschijnlijk ook. Checken kan niet want al gauw brekt het noodweer weer los. Er zijn, zo zien we, veel takken van de bomen afgebroken, gelukkig geen schade veroorzakend. Een buurman vertelt later dat de hagelstenen als eieren zo groot waren. Dat moet wel want er zitten behoorlijke putten in het plaatwerk vd caravan. De auto heeft gelukkig niets omdat die natuurlijk niet op de camping stond. Als het slechte weer wat luwt gaan we naar de receptie om af te rekenen en gelijk door naar het restaurant. Dat hebben we wel verdiend!

1. Riekwel:
    2 augustus 2016
    Een geluk bij een ongeluk.het was caravan +auto of alleen de caravan.wel erg natuurlijk. Het is Peter vorig jaar in Frankrijk gebeurd.Is de caravan hiervoor verzekerd? Wanneer denken jullie weer thuis te zijn? Mapa
  2. Hanneke Rens:
    3 augustus 2016
    We zijn verzekerd, maar of daar hagel ook bij zit weet ik niet.we zijn rond de 13 aug weer thuis.